12.8.-10.10.2021 / Kohta Taidehalli
Kohta-taidehalli omistaa 20. näyttelynsä aiheelle, jonka poliittisuutta on mahdotonta tietoisinkaan yrityksin väistää: taiteelliselle vapaudelle, sekä instituutioiden ja kuraattorien mahdollisuuksille vaalia ja edistää sitä.First International Festival of Manuports ei tee suureellista ohjelmallista lausumaa taiteen vapauden puolesta, vaan se pyrkii edistämään taiteilijoiden vapautta kokeellisin keinoin. Avoin teoshaku nykyaikaisten kämmenelle mahtuvien taideteosten kokoamiseksi sekä taidehallin seinien lainaaminen kahden kokeneen muralistin käyttöön ovat käytännön eleitä, joiden päämääränä on delegoida päätösvaltaa taiteilijoille ja mahdollistaa kansainvälisen tapahtuman järjestäminen kokoontumista ja matkustamista rajoittavina aikoina.Yhdenkään instituution ei kannattaisi pyrkiä täydellisesti hallitsemaan tämänkaltaista prosessia. Delegoiminen ei tarkoita vallasta luopumista, ja ohjelman luominen on minkä tahansa taidehallin ydintehtävä, riippumatta siitä, kuinka paljon kontrollia se katsoo parhaaksi luovuttaa toisten – taiteilijoiden, yleisön tai joskus vaikkapa rahoittajien tai viranomaisten – käsiin jonkin tietyn hankkeen kohdalla. Nyt avattavassa näyttelyssä Kohta päätti koetella avoimen teoshaun mahdollisuuksia. Markkinoimme näyttelyä kansainvälisesti, etsien näkyvyyttä erityisesti Suomessa ja Ruotsissa, ja kutsuimme kenet tahansa itsensä taiteilijaksi identifioivan lähettämään meille manuportin. “Manuport” on englanninkielinen, arkeologian termi luonnossa esiintyvälle esineelle, tavallisesti kivelle, jonka ihmiset ovat tallettaneet tai kuljettaneet paikasta toiseen kuitenkaan sitä muokkaamatta.Vanhin tunnettu manuportti on Makapansgatin kivi, jaspiskiven lohkare, joka on muinoin matkannut ihmisrodun vanhimpien sukulaisten kämmenellä nykyisen Etelä-Afrikan alueella, mistä se löydettiin 1925. Kivestä tekee kiinnostavan (ihmiskasvoja muistuttavan, mahdollisesti parannellun muotonsa ohella) se, että luola, josta se kaivettiin esiin yhdessä kolme miljoonaa vuotta vanhojen Australopithecus africanuksen luiden kanssa, sijaitsee yli neljän kilometrin päästä lähimmästä jaspis-esiintymästä. Tavallisesti eläimiä tai ihmisen ruumiinosia muistuttavat esihistorialliset readymadet tuntuvat osoittavan, että ihmisen varhaisimmatkin esi-isät olivat kykeneviä hyötyä tavoittelemattomaan kognitioon, esteettiseen arvonantoon ja mahdollisesti kielelliseen ajatteluunkin, ja että kuvallinen ajattelu on sanomattoman vanhaa, joka tapauksessa varhaisimpia säilyneitä luolamaalauksia huomattavasti vanhempaa.Kohtan avoimen teoshaun oli määrä saattaa alulle maailmanlaajuinen kollektiivinen hanke manuporttien muinaisen perinteen palauttamiseksi tulevaisuuteen. Samalla päämääränämme oli herätellä eloon viime vuosisadan taiteellista internationalismia, eikä vähiten postitaiteen sekä ”keskustaa” että ”periferiaa” osallistavassa muodossa. Olemme tarkoituksellisesti asettaneet taiteilijoiden vapauden instituution arvottavan ja kategorisoivan oikeuden edelle, emmekä alistaneet yli kolmeasataa vastaanottamaamme teosta minkäänlaisen esivalintaan.Kuitenkin taidehallin on aina oltava vuoropuhelussa niin kotimaisen kuin kansainvälisenkin taidekentän kanssa, ja pyrittävä yhdistämään kokeellinen ja ainutkertainen. Siksi olemme kutsuneet mukaan kaksi kokenutta muralistia, joiden tilapäisteokset maalataan yli näyttelyn päätyttyä. Oscar Chan Yik Long (Hong Kong/Ranska, 1988) toimii niin Hong Kongissa ja Manner-Kiinassa kuin Länsi-Euroopan taidekentällä. Hän on tunnettu figuratiivisista mustavalkoisista hiilellä ja grafiitilla sekä muilla tekniikoilla toteutetuista töistään. Chanin teosten kuvasto ammentaa itämaisesta mytologiasta, viime vuosisadan elokuvataiteesta (erityisesti kauhuelokuvista) sekä 1800-luvun lopun länsimaisesta grafiikasta.Chan on luonut Kohtan pienempään näyttelytilaan immersiivisen installaation, joka koostuu kahdesta elementistä: kiinalaisella musteella tehdystä seinämaalauksesta Pun-Gu (2021), sekä taiteilijan piirustusten mukaan toteutetusta pyöreästä puuvillamatosta Kosminen muna (2021). Molempien lähtökohtana on kiinalainen luomismyytti. Aikojen alussa Pun-Gu, olennoista ensimmäinen, jonka nimi rakentuu sanoista kerä (alunperin ”alku”) ja muinainen (alunperin ”kurpitsa”), syntyi kosmosta kannatelleesta munasta.Pun-Gulla ei ollut lapsia tai sukulaisia, mutta hänet kuvataan toisinaan – kuten Chanin riehakkaan yksityiskohtaisessa kalligrafisessa muraalissa – yhdessä kiinalaisen mytologian ”Neljän eläimen” kanssa: sinivihreän lohikäärmeen (puu, kevät, itä), punaisen linnun (tuli, kesä, etelä), valkoisen tiikerin (metalli, syksy, länsi) ja mustan kilpikonnan (vesi, talvi, pohjoinen). Pavel Mikušev (Komin tasavalta, Venäjä, 1962) on Venäjän fennougrilaisten tasavaltojen kuvataiteessa, teatterissa ja kirjallisuudessa 1990-alusta tunnuslauseen ”menneisyyteen nojaten, tulevaisuuden puolesta” alla vaikuttaneen etnofuturistisen suuntauksen johtohahmoja. Mikuševin maalaustaide yhdistää monenlaisia aineksia – muun muassa Perman arkeologisten objektien (800 ekr.–1200 jkr.) tyyliä; muinaista, Australian alkuperäiskansojen edelleen harjoittamaa pistemaalauksen tekniikkaa, sekä 1920-luvun venäläistä avant-gardea – eläväiseksi ja väriloistoiseksi, silti älylliseksi synteesiksi ornamentiikkaa ja narratiivisuutta.Mikušev on luonut Kohtan isompaan näyttelysaliin Sienen hehkun (2021), teoksen, jonka nimi viittaa tieteelliseen termiin (venäjäksi gribnoe sijanie), ja sitä kautta Moskovan 1970-luvun konseptualistien kuvataiteen diskurssiin tuomaan psykedeliaan. Teos koostuu neljästä mustalle taustalle toteutetusta monivärisestä pistemaalauksesta, joista kukin kattaa kokonaisen seinän, sekä omaa itsenäisen otsikon: Etno-barokki, Värähtely, Kumarrus esi-isille, Alas ja oikealle, ylös ja vasemmalle.Näyttelyn järjestää Taidehalli Kohta. M.A. Castrénin seura, joka tukee Suomen ja suomalaisugrilaisten kansojen välistä kulttuurivaihtoa, on ystävällisesti edesauttanut Pavel Mikuševin osallistumista. HIAP on puolestaan tukenut Oscar Chan Yik Longin osallistumista tarjoamalla hänelle työtilat Suomenlinnassa helmikuussa 2021. EXIT Gallery Hong Kongissa on auttanut teokseen sisältyvän maton tuotannossa. Armenialainen kuraattori Sona Stepanyan on auttanut Kohtaa näyttelyn järjestämisessä osana Tukholman yliopiston maisteriopintojaan. Manuportteja saapui lähes 300 taiteilijalta, 35:stä eri maasta, viideltä mantereelta: Liina Aalto-Setälä (FI), Tony Abrahamsson (SE), Murat Adash (UK), Neal Alexander (CO), Madelene Alexandersson (SE), Anonym (BR), Anonym (FI), Minna Arponen (FI), Claudia Aula (FI), Jeff Bagato (US), Katarina Balunova (SK), Andreas Behn-Eschenburg (FI), Aafke Bennema (NL), Gustav Biot (BE), Sara Bjarland (FI/NL), Olga Blokh (FI), Sara Blosseville (FI), Henderson Blumer (US), Arthur Bondar (RU), V E Bossert (DE), Gerbrand Burger (NL), Betty Böhm (DE), David Cantarero (ES), Radka Častkova (CZ), Lola Cervantes (FI), Alexander Charistos (AT), Yi-Wen Chen (TW), Anna Cherednikova (FI), Lawrence Chit (US), Ryosuke Cohen (JP), Norbert Costin (RO), Pira Covsin (FI), Aski Dahl (SE), Rigmor Dahlqvist (SE), Hilde Iren Dolheim (NO), Manya Donaque (ES), Anca Vintila Dragu (RO), Esra Düzen (TR/NO), Pablo Echaurren (IT), Daria Edström (SE), Päivi Eerola (FI), Nils Ekman (SE), Sara Ekholm Eriksson (SE), Tommy Eriksson (SE), Catherine Evans (DE), Kathleen Fall (US), Wolfgang Faller (DE), Francesca Falli (IT), Farhod Fakharzadeh (FI), Hanne Fatah (BE), Daniel Fernandes (PT), Rainer Fest (DE), Miryam Fib (FI), Tizzi Fib (FI), Luc Fierens (BE), Forest Camp (FI), Valdemar Forsman (FI), Emelia French (NZ), Brian Fridge (US), Anna Helena Fröman (SE), Fundacja Art House (PL), Rosalie Gancie (US), John Gayer (FI), Nicole Rose Gelormino (US), Isabel Arroyo Gomez (ES), Dipali Gupta (MY), Ludvic Gustafsson (SE), Seth Guy (UK), Anna-Kaisa Haanaho (FI), Jonna Halli (FI), James Halvorson (US), Ritva Harle (FI), Anni Haunia (FI), Maria Hedenskog (SE), Pia Hedström (SE), Mollu Heino (FI), Sirpa Hannele Heinonen (FI), Gosia Herc (US), Kaija Hinkula (FI), Jördis Hirsch (DE), Flis Holland (FI), Elina Honkanen (FI), Juliana Hyrri (FI), Emilia Hytönen (FI), Pietari Hyvärinen (FI),Sofi Häkkinen (FI), Paola Iglesias (US), Sinimaria Ikonen (FI), Aino Johansson (FI), Emma Johansson (FI), Saimi Joutsi (FI), Saddam Jumaily (IQ/FI), Johanna Juupaluoma (FI), Anne Järvi (FI), Sanna-Mari Kaipio (FI), Laura Kaker & Shado Hart (FI), Annu Kapulainen (FI), Johan F Karlsson (SE), Flo Kasearu (EE), Myrtillius Kauria (FI), Simo Kellokumpu (FI), Sirkku Ketola (FI), Ellen Khansefid (US), Heidi Kilpeläinen (FI), Iida Kilpeläinen (FI), Minjee Hwang Kim (KR/FI), Johanna Kindal (SE), Kazuhio Kita (JP), Eva Kitok (SE), Marketa Kličova (DE), Sarah Kläpp (SE), Kaisu Koivisto (FI), Natalia Kopkina (FI), Saija Koponen (FI), Andreas Kopp (DE), Anna Stiina Korhonen (FI), Aki Koskinen (FI), Stina Koskinen (FI), Toli Korpua (FI), Mario & Eva Kosovac (NZ), Katja Kotikoski (FI), Tyasushi Koyama (FI), Kerstin Krieg (DE), Tina Kryhlmann (NO), Daniel Kuge (DE), Marek Kvetan (SK), Maria Laakkonen (FI), Marta Labad Arías (ES), Anke Land (NL), Laura Larocca (ES), Maria Lavman Vető (SE), Virpi Lehtonen (FI), Merja H Lepisto (FI), Maria Leskinen (FI), Teittinen Lizard (FI), Chingsum Jessye Luk (CH), Reinhard Mader (DE), Ville Malakoskela (FI), Russell Manning (US), Zagros Manuchar (FI), Anne Martin Walsh (IE), Christophe Massé (FR), Rei Matsushima (DE), Heidi Annina Mattila (FI), Päivi Maunu(FI), Mimi McPartlan (FI), Fred Michiels (BE), Hanneriina Moisseinen (FI), Rachel Morellet (IT), Joanna Mortreux (FR), Grigor Muradyan (AM), Iwo Myrin (SE), Leena Mäki-Patola (FI), Katri Naukkarinen (FI), Anne Nickels (SE), Anna Niskanen (FI), Maritta Nurmi (FI), Jussi Nykänen (FI), Antti Nyyssölä (FI), Egle Oddo (IT/FI), Nils-Thomas Okland (NO), J O Olbrich (DE), Tyna Ontko (US), Hanna Oramo (FI), Piia Paananen (FI), Jaakko Pallasvuo (FI), Tiina Palm (FI), Daniel Pantano (UK), Pirjo Partanen (FI), Claire Paugam (IS), Sue Pedley (AU), Kati Peltola (FI), Pier Pennings (NL), Ovidiu Petca (RO), Ieva Pētersone (LV), Jaakko Pietiläinen (FI), Piotr Pietrus (DE), Mari Pihjalakoski (FI), Carolina Pretell (DE), R Prost (US), Robert Qvint (FI), Jasmine Reimer (DE), Von Reybeklel (SE), Mireia Rocher (SE), Griselda Rosas (CA), Vincent Roumagnac (FR/FI), Elisa Rovamo (FI), Andreia Rus (RO), Jakub Rykita (PL/UK), Johanna Rytkölä (FI), Sarah Råholm (FI), Helena Saari (FI), Karla Sachse (DE), Katariina Salmijärvi (FI), Greta Salonen (FI), Alexander Salvesen (FI), Roberto Santaguida (CA), Eda Şarman (TR), Eva Saver (IT), Roberto Scala (IT), Magnus Scharmanoff (FI), Andrea Schiffes (DE), Nina Schipoff (CH), Meike Schlemmer (DE), Mia Seppälä (FI), Sharon Shamay (IL), Soji Shimazu (DE), Joanna Sieradzka (PL), Salla Sillgren (FI), Hanna Sjöstrand (SE/NO), Georgia Sleap (UK), Jeff Slomba (US), Jenni Sokura (FI), Elias Sormanen (FI), Jason Southgate (SE), Petra Staav (SE), Gloria Currie Stanley (CA), Darija Stipanić (HR), David Straange (US), Matej Strojan (SI/FI), Katharina Stumm (DE), Matti Sumari (SE), Abby M Sunde (US), Sabrina Suominen (FI), Helén Svensson (SE), Marie Tachikawa (JP), Veera Tamminen (FI), Emilia Tanner (FI), Helen Tak (SE), Tuija Teiska (FI), Tarja Tella (FI), Alena Tereshko (RU/FI), Susanna Tillander (FI), Marika Tiukkanen (FI), Gunnhild Torgersen (NO), Juan Toro (ES), Maija Toropainen (FI), Rose-Mari Torpo (FI), Horst Tress (DE), Anu Tuominen (FI), Sanna Ulvila (FI), Saarni Vaara (FI), Elina Vainio (FI), Sanna Vainionpää (FI), Mariliina Valkama (FI), Marloes van Son (NL/FI), Marius van Zandwijk (NL), Varialambo (Varia Sjöström & Hatz Lambo, DE/FI), Rita Vargas (PT/FI), Yana Vasilyeva (RU), Inari Virmakoski (FI), Johanna Virtanen (FI), Marika Viskari (FI), Svetlana Voutilainen (FI), Aleksandra Wałaszek (PL), Tobias Wassberg (SE), Mikaela Wassmund (FI), Monica Wickström (FI), Melanie Wiksell (SE), George Wikteia (PL), Robin Wrinkler (DE), Tamara Wyndham (US), Man Yan (FI), Samuel Yang eller Juha Pekka Matias Laakkonen (FI), Kari Yli-Annala (FI), Mika Yrjelä (FI), Sheung Yiu (CN/FI), Eero Yrjöla (FI), Oksana Yushko (RU), Torsten Zenas Burns (FI), Josh Zielinski (DE), Echi Åberg (SE), Magdalena Åberg (FI), Jenny Åkerlund (SE), C Edström Ödemark (NO), Erik Östemark (SE |
Kohta dedicates its 20th exhibition to an issue that will always be highly political, no matter how much intelligence is invested into preventing it from being politicised: artistic freedom and what institutions and curators can do to protect and promote it.
‘First International Festival of Manuports’ makes no grand policy statement about the freedom of art, but it does attempt to further the freedom of artists through experimental practice. The open call for contemporary palm-sized artworks and the hand-over of the kunsthalle’s walls to two experienced muralists are concrete gestures meant to delegate decision-making to artists and allow us to stage an international event in a time of continued restrictions for travelling and gathering.
No institution could or should aspire to fully control such a setup. Yet the words ‘gesture’ and ‘stage’ are selected with care. Delegating doesn’t mean abdicating, and overall programming is always the prime task of every art institution, regardless of how much control it chooses to relinquish to others – artists, audiences, sometimes even funders or regulators – for a given venture.
For this exhibition Kohta decided to test the feasibility of the open call format. We advertised globally, and specifically in Finland and Sweden, asking anyone self-identifying as an artist to send us a ‘manuport’. This is the archaeological term for ‘a natural object, especially a stone, that has been carried and deposited somewhere by humans but has not been artificially shaped.
The oldest known manuport is the so-called Makapansgat pebble, a piece of jasperite that once fit into the palm of one of the oldest relatives of humankind roaming what is now South Africa, where it was discovered in 1925. What makes the pebble so interesting (apart from its clear resemblance to a face and the doubt as to whether its shape has been enhanced) is that it was found four kilometres away from the nearest natural source of jasperite, together with bones of the Australopithecus africanus that are three million years old.
Such prehistoric readymades, usually invoking animals or human body parts, seem to indicate that even our earliest ancestors were capable of non-utilitarian cognition, aesthetic appreciation and possibly language, and that image-thinking is almost unimaginably old, certainly predating the earliest surviving cage paintings.
Kohta proposed a world-wide collective exercise in ‘futuring’ this ancient heritage. At the same time we wanted to revive the artistic internationalism of the last century, not least the mail art movement with its important contributions from both ‘centres’ and ‘peripheries’. By not putting the more than 300 submissions through any form of selection we privileged the freedom of artists to create and exhibit over the right of the institution to judge and organise.
At the same time, a kunsthalle must always have a show that communicates with the world of art at home and abroad and hopefully unites the experimental and the exquisite. We have therefore also invited two artists with extensive experience of making murals, especially temporary ones that will be painted over once the show is over.
Oscar Chan Yik Long (Hong Kong/France, 1988) is active in the Hong Kong, Mainland Chinese and Western European art scenes and is known for his black-and-white figurative work in ink, graphite and other techniques. His imagery references Oriental mythology, twentieth-century cinema (notably horror movies) and late-nineteenth-century Occidental graphic art.
Chan has made an immersive installation for Kohta’s smaller space, consisting of two elements: a wall painting in Chinese ink titled Pun-Gu (2021), and Cosmic Egg (2021), a circular woollen rug manufactured according to his design. Both refer to the central Chinese creation myth. In the beginning of time Pun-Gu, the first being whose name consists of the words for ‘coil’ (originally ‘beginning’) and ‘ancient’ (originally ‘calabash’), was born from an egg that held the entire cosmos.
Pun-Gu had no children or other relatives, but he is sometimes – as in Chan’s riotously detailed and calligraphic mural – depicted together with the ‘Four Guardians’ of Chinese mythology: the azure dragon (wood, spring, east), the vermillion bird (fire, summer, south), the white tiger (metal, autumn, west) and the black tortoise (water, winter, north).
Pavel Mikushev (Republic of Komi, Russian Federation, 1962) is a leading member of the ethno-futurist movement within visual art, theatre and literature in Russia’s Finno-Ugric republics, constituted in the early 1990s under the motto ‘Leaning on the Past, Working for the Future’. His painting fuses inspiration from various sources – among them archaeological objects in the so-called Permian animal style from ca 800 BC–1200 CE, the ancient art of dot painting still practiced by the original inhabitants of Australia and Russian avant-garde art of the 1920s – into a vibrant and colourful yet cerebral synthesis of the ornamental and the narrative.
The exhibition is organised by Kunsthalle Kohta. The M. A. Castrén Association, which promotes cultural exchange between Finland and the Finno-Ugrian minorities of the Russian Federation, has generously supported Pavel Mikushev’s participation. HIAP kindly supported Oscar Chan Yik Long’s participation by offering him a studio at Suomenlinna in February 2021. Gallery EXIT in Hong Kong helped organise the production of his rug.
Armenian curator Sona Stepanyan has helped Kohta organise this exhibition, as part of her MA in curatorial studies at Stockholm University.
Almost 300 artists from 36 countries on five continents have contributed contemporary manuports:
Liina Aalto-Setälä(FI); Tony Abrahamsson(SE); Murat Adash(UK); Neal Alexander(CO); Madelene Alexandersson(SE); Anonymous(BR); Minna Arponen(FI); Claudia Aula & Maria Laakkonen (FI); Jeff Bagato(US); Katarina Balunova(SK); Andreas Behn-Eschenburg(CH/FI); Aafke Bennema(NL); Gustav Biot(BE); Sara Bjarland(FI/NL); Olga Bloch(FI); Sara Blosseville(FI); Henderson Blumer(US); Arthur Bondar(UA/RU); VE Bossert(DE); Gerbrand Burger(NL); Betty Böhm(DE); David Cantarero Tomás (ES); RadkaČastkova(CZ); Lola Cervantes(FI); Alexander Charistos(AT); Yi-Wen Chen(TW); Anna Cherednikova(FI); Lawrence Chit(US); Ryosuke Cohen(JP); Pessoa Conceptual (EU); Norbert Costin(RO); Pira Cousin(FI); Aski Dahl(SE); Rigmor Dahlqvist(SE); Manya Doñaque(ES); Anca Vintila Dragu(RO); Esra Düzen(TR/NO); Pablo Echaurren(IT); Daria Edström(SE); Päivi Eerola(FI); Sara Ekholm Eriksson(SE); Nils Ekman(SE); Tommy Eriksson(SE); Catherine Evans(DE); Wolfgang Faller(DE); Francesca Falli(IT); Farhod Fakharzadeh(FI); Hanne Fatah(BE); Daniel Fernandes(PT); Rainer Fest(DE); Miriam Fib(FI); Tizzi Fib(FI); Luc Fierens(BE); Forest Camp(FI); Valdemar Forsman(FI); Emelia French(NZ); Brian Fridge(US); Anna Helena Fröman(SE); Fundacja Art House(Sam Stevens & Aleksandra Wałaszek, PL); Rosalie Gancie(US); John Gayer(FI); Wiktoria Gazda (PL); Nicole Rose Gelormino(US); Isabel Arroyo Gomez(ES); Dipali Gupta(MY); Ludvig Gustafsson(SE); Seth Guy(UK); Anna-Kaisa Haanaho(FI); Marie Hahne (DE/JP); Jonna Halli(FI); James Halvorson(US); Ritva Harle(FI); Anni Haunia(FI); Maria Hedenskog(SE); Pia Hedström(SE); Mollu Heino(FI); Sirpa Hannele Heinonen(FI); Gosia Herc(US); HILO-project (Hilde Iren Dølheim & Linn Obrestad, NO); Kaija Hinkula(FI); Jördis Hirsch(DE); Flis Holland(FI); Elina Honkanen(FI); Juliana Hyrri(FI); Emilia Hytönen(FI); Pietari Hyvärinen(FI); Sofi Häkkinen(FI); Paula Iglesias(US); Sinimaria Ikonen(FI); Aino Johansson(FI); Emma Johansson(FI); Saimi Joutsi(FI); Saddam Jumaily(IQ/FI); Johanna Juupaluoma(FI); Anne Järvi(FI); Sanna-Mari Kaipio(FI); Laura Kaker& Shado Hart(FI); Annu Kapulainen(FI); Johan FKarlsson(SE); Flo Kasearu(EE); Myrtillius Kauria(FI); Simo Kellokumpu(FI); Sirkku Ketola(FI); Ellen Khansefid(US); Heidi Kilpeläinen(FI/UK); Iida Kilpeläinen(FI); Minjee Hwang Kim(KR/FI); Johanna Kindahl(SE); Kazuhio Kita(JP); Eva Kitok(SE); Marketa Kličova(DE); Sarah Kläpp(SE); Kaisu Koivisto(FI); Natalia Kopkina(FI); Saija Koponen(FI); Andreas Kopp(DE); Anna Stiina Korhonen(FI); Aki Koskinen(FI); Stina Koskinen(FI); Totti Korpua(FI); Marlo&Ena Kosovac(NZ); Katja Kotikoski(FI); Yasushi Koyama(FI); Kerstin Krieg(DE); Tina Kryhlmann(NO); Daniel Kuge(DE); Marek Kvetan(SK); Antti Kytömäki (FI); Marta Labad Arías(ES); Anke Land(NL); Laura Larocca(ES); Maria Lavman Vető(SE); Virpi Lehtonen(FI); Merja H Lepisto(FI); Maria Leskinen(FI); Teittinen Lizard(FI); Chingsum Jessye Luk(CH); Reinhard Mader(DE); Ville Mäkikoskela(FI); Russell Manning(US); Zagros Manuchar(FI); Anne Martin Walsh(IE); Christophe Massé(FR); Rei Matsushima(DE); Heidi Annina Mattila(FI); Päivi Maunu (FI); Kathleen McFall(US); Mimi McPartlan(FI); Fred Michiels(BE); Hanneriina Moisseinen(FI); Rachel Morellet(IT); Joanna Mortreux(FR); Grigor Muradyan(AM); Iwo Myrin(SE); Leena Mäki-Patola(FI); Katri Naukkarinen(FI); Anne Nickels(SE); Anna Niskanen(FI); Maritta Nurmi(FI); Jussi Nykänen(FI); Antti Nyyssölä(FI); Egle Oddo(IT/FI); JO Olbrich(DE); Tyna Ontko(US); Hannah Ouramo(FI); Piia Paananen(FI); Jaakko Pallasvuo(FI); Tiina Palm(FI); Daniel Pantano(UK); Pirjo Partanen(FI); Claire Paugam(IS); Sue Pedley(AU); Kati Peltola(FI); Pier Pennings(NL); Ovidiu Petca(RO); Ieva Pētersone(LV/IT); Jaakko Pietiläinen(FI); Piotr Pietrus(DE); Mari Pihjalakoski(FI); Henrietta Pitkänen (FI); Carolina Pretell(DE); R Prost(US); Robert Quint(FR); Jasmine Reimer(DE); Von Reybeklel(SE); Mireia Rocher(SE); Griselda Rosas(CA); Vincent Roumagnac(FR/FI); Elisa Rovamo(FI); Andreia Rus(RO); Jakub Rykita(PL/UK); Johanna Rytkölä(FI); Sarah Råholm(FI); Helena Saari(FI); Karla Sachse(DE); Katariina Salmijärvi(FI); Greta Salonen(FI); Alexander Salvesen(FI); Roberto Santaguida(CA); Eda Şarman(TR); Eva Saver(IT); Roberto Scala(IT); Magnus Scharmanoff(FI); Andrea Schiffers(DE); Nina Schipoff(CH); Meike Schlemmer(DE); Mia Seppälä(FI); Sharon Shamay(IL); Soji Shimazu(DE); Joanna Sieradzka(PL); Salla Sillgren(FI); Hanna Sjöstrand(SE/NO); Georgina Sleap(UK); Jeff Slomba(US); Jenni Sokura(FI); Elias Sormanen(FI); Jason Southgate(SE); Petra Staav(SE); Gloria Currie Stanley(CA); Darija Stipanić(HR); David Straange(US); Matej Strojan(SI/FI); Katharina Stumm(DE); Matti Sumari(SE); Abby M Sunde(US); Sabrina Suominen(FI); Helén Svensson(SE); Veera Tamminen(FI); Emilia Tanner(FI); Helen Tak(SE); Tuija Teiska(FI); Tarja Tella(FI); Alena Tereshko(RU/FI); Susanna Tillander(FI); Marika Tiukkanen(FI); to kosie (FI); Gunnhild Torgersen(NO); Juan Toro(CO/ES); Maija Toropainen(FI); Rose-Mari Torpo(FI); Horst Tress(DE); Anu Tuominen(FI); Sanna Ulvila(FI); Saarni Vaara(FI); Elina Vainio(FI); Sanna Vainionpää(FI); Mariliina Valkama(FI); Marloes van Son(NL/FI); Marius van Zandwijk(NL); Diana Varela de Molinari (AR); Varialambo(Varia Sjöström&Hatz Lambo, DE/FI); Rita Vargas(PT/FI); Yana Vasilyeva(RU); Inari Virmakoski(FI); Johanna Virtanen(FI); Marika Viskari(FI); Svetlana Voutilainen(FI); Aleksandra Wałaszek(PL); TobiasWassberg(SE); MikaelaWassmund(FI); Monica Wickström(FI); Melanie Wiksell(SE); Robin Wrinkler(DE); Tamara Wyndham(US); Man Yau(FI); Samuel Yang orJuha Pekka Matias Laakkonen(FI); Sheung Yiu(HK/FI); Kari Yli-Annala(FI); Eero Yrjölä(FI); Mika Yrjölä(FI); Oksana Yushko(UA/RU); Torsten Zenas Burns(FI); Josh Zielinski(DE); Echi Åberg(SE); Magdalena Åberg(FI); Jenny Åkerlund(SE); C Edström Ödemark(NO); Nils-Thomas Økland(NO); Erik Östemark(SE)